Wat is de communicatie industrie?
Op het ogenblik kent de Creatieve industrie een brede scope. De Creatieve industrie is een verzamelnaam voor de groepen en bedrijfstypen gericht op de exploitatie van kunstzinnigheid en intellectueel eigendom. Men kan hierbij denken aan sectoren als beeldende kunst, theater, mode, design, grafimedia, muziek, reclame, uitgeven, vormgeving en softwareontwikkeling, internet etc.
De Creatieve industrie is in te verdelen in de drie categorieën:
- De kunstsector (podiumkunsten, mode en architectuur);
- Media en entertainment (audio-visueel AV, fotografie, uitgeverijen, reclamebureau’s en gaming);
- De creatieve zakelijke dienstverlening (communicatiebranche, w.o. grafimedia- en verpakkingsindustrie, Sign branche, ontwerp en prepress bedrijven, ICT en web design).
De Creatieve industrie bestaat nu uit:
- ICT-diensten: web-portals (fotoalbums/catalogi), app-bouw
- Audiovisueel: fotografie, info graphics
- Ontwerpstudio: huisstijlen, marketingcampagnes
- Kranten
- Boeken en magazines
- Flyers, folders, enveloppen
- Verpakkingsmateriaal, dozen
- Papieren draagtassen
- Textielbedrukking
- Sign/belettering: vliegtuigen, trams, (bestel)bussen, winkels
De creatieve sector bestaat uit 175.000 bedrijven, waarvan grofweg 50.000 MKB-bedrijven en 125.000 ZZP-ers. Naar verwachting zal het hoogste energieverbruik plaatsvinden bij de 50.000 MKB0bedrijven en dan met name de bedrijven die ICT-diensten aanbieden en fysieke productieapparaten kennen (zoals de grafimedia- en verpakkingsindustrie).
Hoewel de grafiemedia en verpakkingsindustrie al sinds 1996 een actief energiebeleid kent, moet geconstateerd worden dat nog te veel MKB-bedrijven energie niet als een relevant managementissue behandelen. In totaal zijn 20 bedrijven aangesloten bij de MJA3 Overige Industrie, dit betekent dat het overgrote deel van de sector waarschijnlijk geen energiebeleid kent, zoals in energiemanagementsystemen.